Blog

New cars make the port of Zeebrugge rise and shine.

Op dinsdag 7 november vond in het Seamen Center een lezing plaats over de autotrafiek in Zeebrugge. De Heer Marc Adriansens (CEO van ICO) vertelde het aanwezige publiek wat meer over de auto trafiek in Zeebrugge en zijn bedrijf, ICO. De titel van de presentatie was “New cars make the port of Zeebrugge rise and shine.”

Wereldwijd worden +/- 90 miljoen auto’s geproduceerd. In de periode van 2017-2022, een periode van 5 jaar, verwacht men dat de autotrafiek wereldwijd met 25% zal stijgen. Vooral de opkomende landen zoals China en India zullen een grote rol spelen in deze groei. Met in 2017 meer dan 3 miljoen behandelde wagens zal de haven van Zeebrugge daar zeker en vast zijn graantje van meepikken.

Zeebrugge grootste haven

In Europa bedraagt de autotrafiek dit jaar 17 miljoen, dit zou 21 miljoen worden de komende 5 jaar. Als we kijken naar de grootste spelers op de Europese automarkt, vinden we de haven van Zeebrugge op nummer 1. Zeebrugge wordt gevolgd door Bremerhaven, Emden, Kilingholme en Antwerpen.

Enkele van deze havens verliezen trafiek, in tegenstelling tot Zeebrugge waar er de laatste 5 jaar +14,3% bij kwam. Bremerhaven heeft bijvoorbeeld een verlies van trafiek omwille van plaatstekort en congestie op de terminals. In de volgende 5 jaar verwacht men in Zeebrugge een extra van minimum 472.000 wagens te behandelen.

Omdat de haven van Zeebrugge steeds blijft groeien, moet de 425 hectare aan autoterminal in de achterhaven uitgebreid worden. In de komende 5 jaar zou er ongeveer 150 hectare moeten bijkomen voor de twee grootste terminals in de achterhaven voor het autotransport: Wallenus Wilhelmsen en ICO Terminals. Deze uitbreiding van 150 hectare zorgt er voor dat er een extra 2 kilomter aan kaai komt in het dok en aan de westelijke zijde van het dok.

P1230406

Nieuwe zeesluis in de haven

Een belangrijk onderdeel om de haven uit te breiden voor de toekomst is een nieuwe zeesluis. Omdat de huidige zeesluis reeds wat verouderd is, en meer onderhoud nodig is, is men enkele jaren geleden begonnen met studies om een nieuwe zeesluis aan te leggen. Er is tot op de dag van vandaag nog geen beslissing genomen over de nieuwe locatie.

Er zijn uit de studie vier mogelijke locaties naar buiten gekomen: de Carcoke site, de Visartsluis, een parallele sluis met de Vandammesluis en een dubbele sluis in het Verbindingsdok. De duurste opties zijn een sluis aan de Carcoke site en een dubbele sluis. Indien de sluis aan de Carcoke zou komen, moeten de weg en de tram ondertunneld worden wat voor een etra kost zorgt.

Een parallelsluis met de Vandammesluis is de goedkoopste optie, maar dan zouden ongeveer 200 huizen onteigend moeten worden. De uitbreiding van de Visartsluis beschikt momenteel over de beste kaarten.

De ligging van de sluis doet er voor ons niet zo veel toe. Het is de timing die zeer belangrijk is. Met andere woorden dat er snel werk van gemaakt kan worden.

P1210547

International Car Operators

ICO is 100% een dochterbedrijf van het Japans NYK en stelt over de beide terminals in Zeebrugge en Antwerpen ongeveer 1.250 mensen tewerk. 260 vaste personeelsleden, 400 personeelsleden in de PDI’s en het overige aantal zijn havenarbeiders.

In Zeebrugge beschikt ICO over 2.750 meter kaai en 2 jetty’s wat uitkomt op 12 ligplaatsen. Binnen enkele jaren komt daar nog eens 600 meter kaai bij en 3 ligplaatsen. De oppervlakte van de terminal is 240 hectare, waarbij er in de toekomst nog eens 37 hectare bijkomt. In de haven van Antwerpen is de kaai 2.000 meter lang met 6 ligplaatsen, en heeft de terminal een oppervlakte van 125 hectare.

Men heeft bewust gekozen om de terminal in Zeebrugge uit te breiden. Hier kan met het volume verdubbelen, terwijl Antwerpen met een stabiel volume zit en 80% bezettingsgraad. Toch zal men de terminal in Antwerpen in de toekomst niet sluiten.

P1010312.JPG

Grote projecten

Naast de dagelijkse aan- en afvoer van wagens werkt ICO ook mee aan dergelijke grote projecten.  Zo heeft men meegewerkt aan het Yamal-project. Zeebrugge was hierbij een overslagpunt om de module’s die vanuit het Oosten komen over te zetten op schepen die bestand zijn tegen het ijs.

Ook het recente project van het Amerikaanse leger is een succes met dank aan ICO. De helikopters kwamen aan uit Amerika per schip en werden in Zeebrugge vliegklaar gemaakt om overgevlogen te worden naar Chièvres vanaf waar ze verrekken voor hun opdracht in het Oosten van Europa. Voor een filmpje van de operatie kan je hier terecht.

P1210513

Niet enkel schepen met auto’s

In Zeebrugge worden niet enkel de schepen geladen en gelost met wagens. Begin dit jaar kwam in de haven van Zeebrugge de eerste Chinese autotrein aan vanuit de Volvo fabriek in Daqing.

Indien de wagens per schip zouden komen zou het traject Daqing – Gent (door to door) 66 dagen in beslag nemen. 13-19 dagen om de wagens vanuit Daqing te vervoeren naar de haven, 51 dagen transit op het schip en 2 dagen om de auto’s vanuit Zeebrugge in Gent te krijgen. Met de trein, die over de Zijderoute gaat duurt de hele operatie 22 dagen inclusief 2x overslag omdat de sporen van breedte veranderen.

Brexit

Met 16.874.023 ton RoRo-trafiek naar de UK blijft dit de grootste trafiek in de haven van Zeebrugge. Er zijn vier grote gebieden in de UK waar de schepen vanuit Zeebrugge aankomen om zo wagens en ander rollend materieel te laden en te lossen. Die vier grote gebieden zijn Thames, Humber, Tees en Schotland. Het is belangrijk om met de Brexit die er aan komt goede afspraken te hebben met de douane. Zeebrugge wordt een beetje gezien als het magazijn van de UK. Veel bedrijven slaan hier goederen op om ze later door te voeren richting het Verenigd Koninkrijk. Daarom is het belangrijk om een zeer goede werking tussen de douanediensten te hebben.

P1210510.JPG

 

Een passie voor de maritieme wereld

Van kinds af aan heb ik een grote passie voor de maritieme wereld. Mijn focus ligt voornamelijk op de haven van Zeebrugge. Hoe dat komt vertel ik in deze blogpost.

In 2009 stapte ik voor de eerste keer aan boord van een schip. De Pride of Calais was mijn eerste schip waarmee ik de oversteek naar Engeland maakte. Eenmaal in Engeland reden we naar de White Cliffs of Dover om een dagje naar de haven te kijken. Terugkeren deden we ’s avonds met de Pride of Dover. Beide schepen zijn ondertussen al op de schroothoop verdwenen.

Omdat het zo goed beviel keerden we in 2010 nog eens terug. Toen vaarden we het Kanaal over met de Pride of Kent en opnieuw de Pride of Dover. Normaal gezien zouden we op de Pride of Burgundy varen, maar omdat we te vroeg in de haven waren konden we nog aansluiten op een vroegere vaart. Deze trips maak ik nog steeds.

In 2010 kon ik voor de eerste maal een cruiseschip van dicht bewonderen. De Ventura van P&O Cruises lag langs de kaai in Zeebrugge en dit was de dag waarop de beslissing gevallen was om een website te beginnen om het cruiseverkeer in Zeebrugge in de kijker te plaatsen. Sinds dien is de website mijn grootste bezigheid in mijn vrije tijd geworden.

Tot in de zomer van 2016 was mijn website redelijk onbekend bij het grote publiek maar daar brachten Radio 2 en Het Laatste Nieuws verandering in. Toen ik in de zomer van 2016 opgebeld werd door Radio 2  met een uitnodiging om even langs te gaan in de show Plage Préferée om eventjes te babbelen over mijn passie kon ik niet anders dan volmondig ja zeggen. Een eerste keer live op de radio, spannend!

Het zou een fantastische kans zijn om erkenning te krijgen na 5 jaar. Kort nadien contacteerde een journalist mij met de vraag of ik geen interesse had in een interview. Natuurlijk kan je dat niet afslaan! Het interview werd gepubliceerd op 11 augustus 2016 na een mooie “promotionele” zomer. In november 2016 kwam Radio 2 opnieuw even piepen. In de ochtendshow contacteerde Nico Blontrock mij omdat de Queen Mary 2 de haven aan het binnenlopen was.

Dankzij goede contacten met rederijen is het mij ook al gelukt om 14 schepen te bezoeken. Wil je ook even aan boord klimmen? Klik dan hier!

P1240049

De Port of Zeebrugge – Fanpage was een tijdje een pagina die stil was. Toen ik ook de andere gebeurtenissen in de haven wou beginnen delen, kwam de beslissing om de pagina een nieuw leven in te roepen. Zo gezegd zo gadaan, en tot op de dag van vandaag deel ik nog steeds mijn foto’s met alle plezier. De blog die staat nog een beetje in de kinderschoenen, maar dat komt ook zeker en vast in orde!

Toch kwam er deze zomer nog een project bij, een project waar ik graag aan deel neem. Ik werd via mijn LinkedIn-profiel gecontacteerd door iemand van de Zeehaven Brugge vzw met de vraag of we eens konden samen zitten. De reden daarvoor is dat de vzw en mijn pagina(‘s) éénzelfde doel hebben: de mensen dichter bij de haven brengen.

Goede contacten bij P&O Ferries en een vakantiejob bij APM Terminals hebben er al voor gezorgd dat ik mooie fotoreportages met jullie kan delen. Maar ook dankzij de vzw kan ik mooie reportages maken. Zo is de reportage van de sleepdiensten  ook voor de nieuwsbrief die ze uitgeven.

P1250080

Ook op studie niveau is er een link met de haven te vinden. Vanaf mijn zevende Se-n-se jaar hebben de studies een link met de logistieke wereld. Te beginnen bij mijn zevende jaar Transport Management Assistant in Blankenberge. Tijdens een bezoek aan de Sid-in beurs (een beurs voor zesdejaars secundair onderwijs) wist ik zeker dat ik deze richting wou volgen als een springplank naar het hoger onderwijs. Tijdens dat jaar heb ik onder andere stage gevolgd bij ICO Terminals op de agency afdeling. Leuk weetje, dit jaar mag ik voor de tweede keer een lezing gaan geven over mijn passie voor de scheepvaart en de cruises in Zeebrugge. Iets waar ik bijzonder naar uit kijk!

Na het zevende jaar was het tijd voor het echte werk: de drie jarige opleiding Bedrijsmanagement aan HOWEST in Brugge. De afstudeerrichting kan je zeker en vast al raden, logistiek management! In de opleiding worden we klaargestoomd voor een carrière in de logistiek en natuurlijk komt ook een portie scheepvaart aan bod. Ik zit nu in mijn derde jaar, en volgend semester mogen we stage lopen in een bedrijf naar keuze. Die keuze is voor mij APM Terminals geworden. Een stage die ik alvast helemaal zie zitten!

P1250582

Ik hoop dat ik jullie nog lang kan laten meegenieten van mijn foto’s en blog! En als jullie opmerkingen hebben of iets willen zien mogen jullie het zeker laten weten want jullie zijn ook een deel van de pagina!

Tot de volgende keer!
Tibo Deprest

Port of Zeebrugge – Fanpage (Facebook Blog – Contact)
Cruise Port Zeebrugge – Unofficial (Facebook Website Contact)

De haven in beeld: de sleepdiensten

In de serie “de haven in beeld” probeer ik de haven nog dichter bij de mensen te brengen met een kijkje achter de schermen. Het eerste deel gaat over de sleepdiensten van Kotug Smit in onze kusthaven. Hoe ziet een sleper er uit, hoe gaat het allemaal in zijn werk?

Op woensdag 2 augustus werd ik om 9 uur verwacht aan de kantoren van Kotug Smit naast de kaai waar de slepers liggen aangemeerd. De Union Coral, Smit Kiwi, Smit Emoe en Union Ruby lagen paraat voor inkomende opdrachten. Na wat papierwerk was het tijd om een sleper te kiezen om aan boord te gaan. In ons geval werd het de Smit Kiwi, een sleper gebouwd in 2011 en met een trekkracht van 85 ton.

Tijdens het wachten aan boord werd de bemanning voorgesteld : kapitein Patrick Rappe, motorist Patrick Landuyt, matroos Mike Walrave en jobstudent Sam Dehaes. Een heel vriendelijke bemanning die elke vraag die ik had wist te beantwoorden. Voor de tocht werd Patrick vervangen door kapitein Rudy Wintein. De bemanning op een sleper bestaat voornamelijk uit drie personen: de kapitein, de machinist en een matroos (stuurman). Op de Smit Kiwi was men met vier door de aanwezigheid van een jobstudent. Na een korte rondleiding aan boord werd het duidelijk dat een sleper best groot is. Dat is iets wat je niet zou denken als je de werkpaarden ziet voorbijvaren in de haven. De bemanning wist mij ook te vertellen dat het vandaag een rustige dag zou worden. Dat gaf hen de tijd om de nodige poets- en schilderwerken te doen met het oog op de crewchange van donderdag.

Om 11:30 was het zover. Na wat fresh water (water voor o.a. de afwas) aan boord te hebben gepompt, was het tijd om de motoren te starten en naar het Albert-II dok te varen. Daar lag de CMA CGM Vasco De Gama aan de terminal van APM Terminals te wachten voor haar vertrek richting de Franse haven ‘Le Havre’. We werden vergezeld door de Smit Emoe die terwijl wij naar de voorsteven van het schip aan het varen waren de achtersteven voor haar rekening nam.

Het was een indrukwekkend zicht om zo dichtbij een 400-meter lang containerschip te komen. Een containerreus met een capaciteit van 17,859 TEU. De loods op de brug van het schip gaf instructies aan beide sleepboten om de Vasco De Gama perfect uit het dok te sturen. Eenmaal het schip gedraaid was, en haar boeg in de goede richting lag, was het tijd om de slepers af te koppelen en het schip op eigen kracht verder te laten gaan richting de havenuitgang.

Onderweg naar de ligplaats werden de blusapparaten en stuurmanskunsten even gedemonstreerd. Indrukwekkend wat zo’n sleepboot allemaal kan. De kapitein bewees dat deze slepers echt zeer wendbaar zijn en dat is ideaal om in havens te manoeuvreren. Zo remmen de boten zeer snel af en kunnen ze bijvoorbeeld een draai om hun as maken zonder voor- of achteruit te varen.

Kotug Smit biedt diensten aan in 12 Europese havens. Voor België zijn dat Zeebrugge, Antwerpen en Gent. In Zeebrugge liggen er steeds 6 slepers en 1 spare (reserve) ter beschikking voor opdrachten.

Ik wens graag de mensen van Kotug Smit te bedanken om dit mee mogelijk te maken en voor de goede samenwerking. Voor mij was dit een schitterende ervaring die ik lang zal herinneren.

Om de foto’s in betere kwaliteit te bekijken, klik hier

In Beeld: Christophe de Margerie in Zeebrugge

Afgelopen weekend lag de Christophe de Margerie in Zeebrugge. Het is momenteel nog de enige in zijn soort, en werd speciaal gebouwd voor het Yamal-project.

Het was niet de eerste keer dat het superschip in Zeebrugge lag, maar wel de eerste keer dat ik het schip kon bekijken. Aan boord van de havenrondvaart kregen we een schitterend zicht op het schip die aan de terminal van Fluxys lag aangemeerd.

De Christophe de Margerie behoort tot de Yamalmax klasse en heeft een lengte van 299 meter en een breedte van 50 meter. Het schip is speciaal ontworpen voor het Yamal-project en kan dus in gebieden varen waar ijs aanwezig is.

Op 22 juli vertrok het schip met LNG aan boord richting Hammerfest.

Nieuwe steiger in het Britanniadok

MBZ heeft aan Artes de opdracht gegeven voor de bouw van een nieuwe steiger in het Britanniadok. Ook twee bestaande steigers zullen onder handen genomen worden, dat staat te lezen op de website van Artes. 

Omdat de schepen alsmaar groter worden, is men genoodzaakt om een nieuwe steiger te bouwen. Eind 2017 komen 2 nieuwe schepen van 8.000 meter aan cargo lane in de vaart. De vernieuwde steigers garanderen dat de schepen van de volgende generatie ook kunnen blijven aanmeren te Zeebrugge.

De werken zullen plaats vinden in juli en augsutus van 2017. De HHL Kobe kwam eerder deze maand de haven binnen, om buizen van 75-ton per stuk te lossen aan de oude CHZ-terminal.

http://www.artesgroup.be/nl/werven/detail/384

P1230999.JPG

Met Rederij Franlis doorheen de haven van Zeebrugge.

Elke inwoner van Zeebrugge heeft ze ongetwijfeld ooit al eens voorbij zien varen: de Zephira van Rederij Franlis. In deze blogpost vertel ik iets meer over mijn ervaringen met Franlis, en met de havenrondvaart.

Rederij Franlis is al enkele jaren aanbieder van de havenrondvaarten in Zeebrugge. Zeer geliefd bij toeristen en mensen die de schepen in de haven in beeld willen brengen. Topdagen zijn dagen met schitterend weer, en wanneer er een cruiseschip in de haven ligt. Die lokken altijd veel kijklustigen. Ook ik ben al jaren vaste klant!

Elke zomer vaar ik wel enkele keren mee op de havenrondvaart in Zeebrugge. De reden daarvoor is simpel: het is de beste manier om de schepen te zien die in de haven liggen, en de tofste manier om de haven te ontdekken. Ook deze zomer staan er al 4 dagen gepland waar ik mee aan boord stap.

De samenwerking met Franlis begon toen ik hen als partner vroeg voor mijn andere website (Cruise Port Zeebrugge). Tegen alle verwachtingen in gingen ze er mee akkoord, en kreeg ik als return favour een vrijkaart. Deze samenwerking, die ondertussen al 5-6 jaar bestaat zal vanaf deze zomer wat uitgebreider worden. Foto’s die ik neem zullen op hun Facebook-pagina geplaatst worden, om de havenrondvaart via dit kanaal meer te promoten.

De havenrondvaart vertrekt in de Oude-Vissershaven van Zeebrugge, en duurt ongeveer 1 uur en 15 minuten. Vanaf daar vaar je langs de marinebasis naar de Zweedse kaai, waar er (als je geluk hebt) een cruiseschip ligt aangemeerd. Na de Zweedse Kaai vaar je via het Albert II-dok (APM Terminals), voorbij de oude havenmuur en P&O Ferries (Terminal Leopold II dam en Westerhoofd) terug naar de Oude Vissershaven.

Ook als je niet zo geïnteresseerd bent in scheepvaart is er een oplossing: relax op het bovendek met een drankje in de hand, en geniet van de zon! De rondvaart is een ideale uitstap met het hele gezin! Voor meer informatie bezoek de website van Rederij Franlis.

SOL vergroot capaciteit naar Göthenborg

Op 12 juni kondigde de Swedish Orient Line aan dat er een ander schip komt op de lijn Zeebrugge-Göthenborg. De Ark Forwarder zal vervangen woorden door de Freyja, een splinternieuw schip. Dat staat te lezen op hun website.

De Freyja is een schip die gebouwd werd in Italië. Met 2.800 “lane meters” zal ze de huidige capaciteit met 20% vergroten. Desondanks de hogere capaciteit (en de daarbij gepaard gaande langere los- en laadtijden) zal het design van het schip er voor zorgen dat het huidige schema blijft zoals voorzien.

Tijdens de periode tussen de Ark Forwarder, die op 18 juni onze haven verliet en de aankomst van de Freyja neemt de Elizabeth Russ de dienst voor haar rekening. Dit leidt tot een vermindering van de capaciteit voor deze periode.

© Swedish Orient Line

 

Waar is de Pride of Bruges naar toe?

Het is al een tijdje geleden dat we ze nog zagen in onze haven: de Pride of Bruges. Normaal verzorgt ze met haar zus (Pride of York) de dagelijkse verbinding van P&O Ferries tussen Zeebrugge en Hull.

Op 11 mei kwam de Pride of Bruges iets later binnen dan normaal. De reden? Een probleem in de motorkamer. Verschillende bronnen zeggen dat het om een probleem met de gearbox ging. Diezelfde dag vertrok het schip nog richting Rotterdam voor dringend onderhoud.

De Pride of Bruges maakte haar eerste reis in 1987, op de route Rotterdam-Hull. In 2002  kwam ze samen met de Pride of York in dienst op de route Zeebrugge-Hull, ter vervanging van de Norstar en Norland.

Dit jaar hebben beide schepen een renovatie ondergaan die ze nog 5 jaar in dienst moet houden. Daarbij werd het interieur grondig vernieuwd, en werden de schepen ook geschilderd in de nieuwe kleuren van P&O Ferries.

Wanneer de Pride of Bruges opnieuw in de vaart verwacht wordt is onduidelijk. Sommige bronnen zeggen dat ze 16 juni opnieuw in de vaart zal komen. Momenteel wordt het schip vervangen door de Auto Bay van UECC. Die neemt enkel vracht mee. Passagiers kregen verschillende opties aangeboden van P&O Ferries zoals reizen met de Pride of York of via Rotterdam/Calais.

Wanneer ze effectief in de vaart komt lees je op de Facebook-pagina!

Modules, Modules en Modules

Modules, Modules en Modules. Een toepasselijke titel voor een post over het Yamal-project. Iedereen heeft ze wellicht al door de P. Vandammesluis zien komen, de enorme schepen met de modules voor het Yamal-project op hun achtersteven. Maar wat is dat nu eigenlijk, het Yamal-project?

250px-Kara_seaYPEerst en vooral beginnen we met een kleine situering. Yamal is een klein schiereiland in het noorden van Rusland. Yamal betekend einde van het land. Dat kan je best wel letterlijk nemen. De haven waar alle modules heen gaan is Sabetta, een haven in opbouw op het oostelijke deel van het schiereiland. Waarom moeten ze nu in het noorden van Rusland gas gaan opboren?

Het Jamal-schiereiland herbergt grote gasreserves. Het aardgas komt van het nabij gelegen Yuzhno-Tambeyskoye gasveld. Dit veld werd in 1974 ontdekt en het gas zit op een diepte tussen de 900 en 2.850 meter. In het veld zit zo’n 400 miljard m³ aardgas. Diverse putten worden geslagen waardoor er per jaar 27 miljard m³ gas kan worden gewonnen. Het gas wordt via gasleidingen vervoerd naar de gasinstallatie. Azië wordt gezien als de belangrijkste afzetmarkt voor het lng.

Na de opbouw van de haven zal Zeebrugge nog steeds een belangrijke functie hebben in het project. Yamal LNG zal tijdens de arctische zomer het vloeibare aardgas via de Noordelijk Zeeroute naar de markten in Azië en de Stille Oceaan brengen met ijsbreker/gastankers. In de winter is deze route geblokkeerd en zullen deze gastankers naar Zeebrugge varen, waar Fluxys het gas zal overslaan naar andere LNG-schepen. Die zullen dan de reis verder zetten en via het Suezkanaal de Aziatische markten bereiken.

 

Mary Mærsk bezoekt Zeebrugge

Gisterenavond liep in Zeebrugge het containerschip Mary Mærsk binnen. Het blijft een indrukwekkend zicht om zo’n type schip te zien binnenlopen in de haven.

Tussen 22:00 en 23:00 gisterenavond kwam de Mary Mærsk binnen uit Rotterdam. Dit schip behoort tot de Tripple E classe. De 3 E’s staan voor Economy Scale, Energy Efficiency en Environment. Deze schepen hebben een capaciteit van 18.000 TEU. Ze zijn 400 meter lang, 59 meter breed en 73 meter hoog. Er kunnen 19 containers op elkaar worden gestapeld, waarvan 10 onderdeks. Een volgeladen schip heeft een gewicht van 192.800 ton, en weegt zonder ballast 55.000 ton .

Deze namiddag (03/06) om 16:00 vertrekt de Mary Mærsk opnieuw uit Zeebrugge. Het schip werd behandeld aan de APM Terminal.

Tripple E