Blog

Eerste aanloop Hollandia Seaways

Gisteren was de mega-RoRo Hollandia Seaways voor het eerst in Zeebrugge. Het schip kwam in de vroege morgen aan en vertrok rond 16:30 opnieuw richting Göteborg.

Iets later dan voorzien (eerste aanloop was voorzien op 1 april) kwam de Hollandia Seaways dan toch naar Zeebrugge. Door de coronacrisis moest DFDS sommige vaarschema’s herschikken en daardoor werd de maiden call in Zeebrugge even uitgesteld.

Dankzij de komst van de Hollandia kunnen 3 andere schepen op de lijn Zeebrugge – Göteborg vervangen worden. Het schip vertrok op dinsdagavond om 20:00 in Zweden om vervolgens donderdagochtend in alle vroegte aan te komen in onze kusthaven. De schepen in deze klasse hebben een capaciteit van 450 trailers (6.700 lijnmeters). Speciaal voor dit schip werd de steiger in het Wielingendok met 40 meter verlengd. Met haar lengte van 237,4 meter behoort de Hollandia samen met haar zussen tot de grootste shortsearoro’s ter wereld.

In Zeebrugge treed Lalemant op als plaatselijke scheepsagent.

Hollandia Seaways richting Zeebrugge

Vanavond vertrekt de Hollandia Seaways in Göthenborg voor het eerst richting Zeebrugge. Het schip wordt donderdag in Zeebrugge verwacht en zal vanaf dan tussen Zeebrugge en de Zweedse havenstad varen.

De 237,4 meter lange Hollandia Seaways kan 450 trailers vervoeren en dat is goed voor een laadcapaciteit van 6.700 lijnmeter. Dankzij een uniek laadkleppensysteem van drie onafhankelijke laadkleppen die het laden en lossen van trailers tegelijk toelaat wordt de ligtijd in de haven aanzienlijk verkort.

De Hollandia Seaways is uitgerust met scrubbers. Die wassen de uitlaatgassen om zo de zwaveloxide-uitstoot te verminderen. Naast de scrubbers is het schip ook uitgerust om aangesloten te worden op walstroom in de haven als dat mogelijk is.

De Hollandia behoort tot een klasse van 6 megavrachtferry’s die gebouwd worden in China bij de Jinling Shipyard. De eerste twee schepen uit deze klasse werden in 2019 opgeleverd.

In het Wielingendok werd de steiger verlengd met 40-meter ter voorbereiding van de komst van de mega RoRo. Deze week is het dus eindelijk zo ver.

Verlenging van de steiger – ©Artes-Depret

P&O Ferries gaat over tot halvering afvaarten richting Hull

De haven van Zeebrugge zal er de komende weken ongetwijfeld een stukje anders uit zien. P&O Ferries besliste om de helft van de roro-afvaarten tussen Zeebrugge en Hull te halveren, en zo blijft de Pride of York voor onbepaalde tijd in Hull aan de kant liggen.

P&O Ferries is net zoals vele andere rederijen genoodzaakt om hun vaarschema te herbekijken. Sinds 21 maart werden er op zaterdag geen afvaarten meer aangeboden tussen Zeebrugge en Hull door de Pride of Bruges en Pride of York. Gisteren vertrok de Pride of York nog zoals gewoonlijk in Zeebrugge maar na haar aankomst in Hull werd het schip tot nader order aan de kant gelegd.

De Pride of Bruges blijft wel actief varen tussen Zeebrugge en Hull. Doordat de Pride of Bruges er even alleen voor staat zakt het aantal afvaarten van veertien naar zes afvaarten per week. P&O Ferries heeft wel alternatieve capaciteit richting Tilbury (Norstream / Norsky) en Teesport (Bore Song / Estraden). Het vaarschema voor de containerdienst richting Hull blijft momenteel nog ongewijzigd. Het nieuwe schema voor de Pride of Bruges ziet er zo uit:

Geen passagiers meer op de afvaarten

Sinds vrijdag 27 maart was het ook niet meer mogelijk om als passagier mee te varen richting Hull. Door deze beslissing kon P&O Ferries de vrachtwagenchauffeurs een aparte kajuit garanderen tijdens de overtocht. Nu komt P&O ook met een extra service: chauffeurs op de routes naar Hull krijgen een lunchpakket aangeboden voor onderweg. De chauffeurs mogen een belegd brood kiezen, samen met een stuk fruit, pak koekjes en een fles water. Dit zal de chauffeurs ongetwijfeld een boost geven en zo verliezen ze tijd en verkleinen ze de kans om in aanraking te komen met eventueel besmette personen.

Zeebrugse haven brengt steun in deze moeilijke tijd

Vandaag bracht de Zeebrugse haven een steunbetuiging aan iedereen die tijdens deze crisis actief is in de zorgsector. De oproep die eerder deze week geplaast werd door het havenbestuur viel niet in dovemansoren.

Om 12:00 deze middag weerklonken verschillende scheepshoornen en (vracht)wagenclaxons in het Zeebrugse havengebied. Van de kleinste scooter tot de grootste toeter, iedereen deed mee om de zorgverleners die in de frontlinie staan tegen het virus een hart onder de riem te steken.

Boluda Towage Europe, het bedrijf die in staat voor de slepers in de haven deed ook haar buit in het zakje. Drie slepers gaven ook een saluut met hun waterkanonnen: de VB Emoe en Union 8 in de voorhaven, en de VB Tiger in de achterhaven. De schepen lagen aan beide kanten van de Vandammesluis.

Enkele volgers van de Port of Zeebrugge – Fanpage deelden ook enkele filmpjes. Bedankt aan iedereen die filmpjes instuurde!

Heb je zelf nog een filmpje? Insturen kan altijd via portofzeebruggefanpage@hotmail.com.

Geen AIDAmar op 18 en 23 maart

De Duitse rederij AIDA Cruises heeft deze namiddag beslist alle reizen tot april 2020 stop te zetten. Deze beslissing kwam er door het coronavirus. Door deze beslissing worden 2 aanlopen van de AIDAmar afgelast.

Om de gezondheid van reizigers en bemanning te verzekeren heeft AIDA deze namiddag beslist om het reisseizoen tijdelijk te onderbreken tot begin april 2020. Dit wil zeggen dat er geen aanloop is van de AIDAmar op 18 maart en 23 maart. Het eerstvolgende cruiseschop is dan (normaal gezien) op 1 april, tevens ook de AIDAmar.

Ook Costa Cruises, waarvan AIDA een onderdeel is schrapt alle afvaarten tot april. Schepen die momenteel aan een cruise bezig zijn zullen de cruise afmaken om passagiers de kans te geven te ontschepen en terug naar huis te keren.

Andere rederijen die ook reeds afvaarten geschrapt hebben zijn onder andere Princess Cruises, Disney Cruise Line, Celestyal Cruises, Virgin Voyages en Viking Ocean Cruises. Wat de overige rederijen gaan doen is momenteel nog niet bekend.

Rederij Franlis wordt Captain Blue

De havenrondvaart in Zeebrugge zal voortaan uitgevoerd worden door Captain Blue. De service blijft het zelfde, enkel een andere naam. Welkom aan boord!

Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak ik de havenrondvaart reeds gemaakt heb. Ik weet wel zeker dat ik nog een heel jong ventje was die voor het eerst naar de Zeebrugse haven ging. Je kan dus wel raden hoe lang ik er al rond loop!

Het is nog steeds dé manier om foto’s te nemen van de schepen in de haven. Toen ik opeens de website van Rederij Franlis niet meer kon vinden, sloeg de paniek even toe. Gelukkig is dezelfde service als voordien vanaf nu te vinden onder een andere naam, namelijk Captain Blue.

De havenrondvaart in Zeebrugge toont onze wereldhaven van een compleet andere kant. Vanop het water heb je een zicht op de marinebasis, de cruiseterminal, de gasterminal, de containerterminal en al de andere terminals die in de voorhaven te vinden zijn. Een schitterende ervaring om naast de monsters van de zeven zeeën te varen. Daarom ben ik zelf zo’n fan van het concept!

Afvaarten

Captain Blue heeft verschillende afvaarten voor een havenrondvaart die gebonden zijn aan een periode. Hieronder een handig overzicht:

  • 01/04 – 30/06 & 01/09 – 16/10: elke zaterdag en zondag om 14:00
  • 01/07 – 31/07 & 19/08 – 31/08: elke dag om 14:00 en 16:00, niet op maandag en dinsdag
  • 01/08 – 18/08: elke dag om 11:00, 14:00 en 16:00, niet op maandag en dinsdag

Een havenrondvaart duurt 75 minuten. Er kan ingescheept worden aan het ponton op het einde van de Tijdokstraat in Zeebrugge. Er is voldoende parkeergelegenheid in de buurt. De Zephira werd ook helemaal vernieuwd, om de opvarenden nog meer comfort te bieden!

Ook dit jaar slaan de Port of Zeebrugge – Fanpage en Captain Blue de handen in elkaar!

Captain Blue is de nieuwe naam voor de rederij Franlis uit Oostende, met meer dan 55 jaar ervaring in passagiersvervoer en belevenissen op zee. Wij bieden u vanaf heden diverse herwerkte belevenissen op het water aan. Puur avontuur of gewoon relaxen, ontdekken of beleven. Een halve dagcruise, een dagtocht of een korte boottocht van een uur. Kom vooral genieten. Welkom aan boord!

http://www.captainblue.be

Port of Zeebrugge – Fanpage goes York!

J-a-r-e-n hebben we er thuis over gebabbeld. Ik heb de 2 Pride’s hoogstwaarschijnlijk al honderden keren zien uitvaren. De Pride of Bruges heb ik 2 maal bezocht in Zeebrugge. En nu is het eindelijk zo ver!

Deze namiddag ontving ik in mijn mailbox het langverwachte e-mailtje waar ik sinds donderdag op zat te wachten. Lang genoeg, als je iets verwacht! 😉

24 april staat vanaf nu met stip aangeduid in m’n agenda. Niet omdat het een vrijdag is, maar wel omdat het een vrijdag is waarop een droom zal uitkomen. Die avond, om 19:00, zal ik samen met m’n vader voor de eerste keer aan boord van een schip Zeebrugge verlaten richting Hull.

Aangezien we eigenlijk puur voor de beleving van het schip mee varen, hebben we besloten als voetpassagier te reizen. Dat geeft ons de kans de minicruise zonder stress te beleven. Ik heb mezelf nu al het doel gesteld er een prachtig reisverslag van te maken om later dan op deze blog te delen! Volgens de website van P&O Ferries zal het de Pride of York worden. Dat is dus eigenlijk een reden de minicruise later nog eens te maken, om zo de Pride of Bruges te kunnen strikken.

We gaan op cruise…maar niet zomaar een cruise!

Cargo cruises beginnen steeds meer en meer aan populariteit te winnen. Het even ontvluchten op zee, zonder allemaal drukte om je heen. Ik deel graag even het verhaal van CptnZeppos.

Volle vracht vooruit“, dat staat er in grote letters te lezen wanneer Chrome de website van CptnZeppos geladen heeft. Het zou zomaar een quote kunnen zijn om boven onze bureau te hangen bij CSP. CptnZeppos is opgericht in Antwerpen met als doel mensen hun droom waar te maken door te reizen aan boord van een vrachtschip. Misschien maakt hij mijn droom ook waar!

Gedreven door nieuwsgierigheid, geïnspireerd door het Red Star Line Museum verliet Joris tijdens de zomer van 2018 de Antwerpse Haven. Leven tussen water en lucht, weg van de massa, onderweg zijn met slechts enkele passagiers, met zeeën van tijd, zonder internet… Het gaf hem rust en werkte inspirerend, de Atlantische Oceaan oversteken.

De tijd aan boord verdeelde hij tussen gesprekken met medepassagiers en bemanning, schrijven, fotograferen en filmen, genieten van de kleuren van water en lucht. Zijn verblijf aan boord van de Atlantic Sun, onderweg naar New York, was een overweldigend ervaring.

Leven tussen water en lucht, weg van de massa, onderweg zijn met het slechts enkele passagiers, met zeeën van tijd, zonder internet…

Joris Van Bree, oprichter van CptnZeppos

Op de website worden voornamelijk reizen aangeboden vanuit de haven van Antwerpen, al zijn er ook enkele reizen vanuit onze mooie kusthaven terug te vinden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 41-daagse trip richting Guadeloupe, Martinique, Jamaica en Costa Rica? Je kan kiezen voor een rondreis maar je kan ook een deeltraject boeken. Bijvoorbeeld: Zeebrugge – Jamaica aan boord van een vrachtschip en met het vliegtuig terug naar huis komen. Deze reis is trouwens de NEFWI-dienst van CMA CGM die wekelijks bij CSP Zeebrugge onze kusthaven aanloopt.

Heb je nog vragen, wil je een reis boeken of twijfel je nog? Misschien wil je wel meer informatie over hoe het reizen op een vrachtschip is? Neem dan contact op met CptnZeppos en Joris helpt je graag verder! Je kan hem bellen 0478 57 21 74, mailen info@cptnzeppos.com en je bent welkom op kantoor na afspraak.

Je vind alvast heel wat informatie via https://cptnzeppos.com/ . Wil je op de hoogte gehouden worden, kan je inschrijven op de nieuwsbrief via de website, volgen op Instagram en Facebook.

Misschien wordt de Port of Zeebrugge – Fanpage wel CptnZeppos ambassadeur in Zeebrugge en omstreken!

DFDS en CLdN delen capaciteit richting Götenborg

Sinds juni 2019 vaart de Deense rederij DFDS tussen Zeebrugge en Göteborg. Momenteel zorgen 3 ferries voor 5 afvaarten per week in elke richting.

Om de capaciteit te vergroten, en de ecologische impact te verminderen heeft DFDS maatregelen genomen. Samen met CLdn (die ook een dienst heeft op Götenborg) heeft DFDS een charterovereenkomst getekend die er voor zorgt dat de capaciteit op de route gedeeld zal worden. De commerciële activiteiten blijven wel volledig onder eigen controle.

Er wordt verwacht dat de overeenkomst vanaf 1 januari 2020 van start zal gaan. Vanaf dan zullen DFDS en CLdn normaal gezien elk één schip op de route inzetten, en dat zorgt meteen voor een leuke extra. Vanaf het tweede kwartaal van 2020 zal DFDS hoogstwaarschijnlijk de drie schepen die nu op de route varen (Belgia Seaways, Gothia Seaways en Fiona Seaways) ergens anders inzetten op hun Europese netwerk en vervangen door een nieuwbouw. Deze nieuwbouw zal voor 6.700 lane meter aan vracht per afvaart kunnen vervoeren.

Naast de route vanuit Zeebrugge naar Götenborg kan deze oversteek ook vanuit Gent gemaakt worden. Vanuit Gent zal ook een nieuwbouw opereren, de Hollandia Seaways.

Foto top: Amandine, via CLDN website. ©CLDN

Union Coral eerste sleper in nieuwe kleuren

Begin augustus werd de overname van Kotug Smit door het Spaanse Boluda Towage afgerond. Daarbij worden de slepers in een nieuw jasje gestoken.

Iedereen kent de rode slepers in onze haven wel. Binnenkort veranderen de rode slepers in donkerblauwe slepers. Dit heeft alles te maken met de recente overname.

De eerste sleper die te zien zal zijn in de nieuwe kleuren is de Union Coral. De 15 jaar oude sleper vertrok op 9 september uit Sluiskil via Terneuzen richting de kusthaven in de nieuwe kleuren.

Foto’s met dank aan Luc Dhondt.