Blog

We gaan op cruise…maar niet zomaar een cruise!

Cargo cruises beginnen steeds meer en meer aan populariteit te winnen. Het even ontvluchten op zee, zonder allemaal drukte om je heen. Ik deel graag even het verhaal van CptnZeppos.

Volle vracht vooruit“, dat staat er in grote letters te lezen wanneer Chrome de website van CptnZeppos geladen heeft. Het zou zomaar een quote kunnen zijn om boven onze bureau te hangen bij CSP. CptnZeppos is opgericht in Antwerpen met als doel mensen hun droom waar te maken door te reizen aan boord van een vrachtschip. Misschien maakt hij mijn droom ook waar!

Gedreven door nieuwsgierigheid, geïnspireerd door het Red Star Line Museum verliet Joris tijdens de zomer van 2018 de Antwerpse Haven. Leven tussen water en lucht, weg van de massa, onderweg zijn met slechts enkele passagiers, met zeeën van tijd, zonder internet… Het gaf hem rust en werkte inspirerend, de Atlantische Oceaan oversteken.

De tijd aan boord verdeelde hij tussen gesprekken met medepassagiers en bemanning, schrijven, fotograferen en filmen, genieten van de kleuren van water en lucht. Zijn verblijf aan boord van de Atlantic Sun, onderweg naar New York, was een overweldigend ervaring.

Leven tussen water en lucht, weg van de massa, onderweg zijn met het slechts enkele passagiers, met zeeën van tijd, zonder internet…

Joris Van Bree, oprichter van CptnZeppos

Op de website worden voornamelijk reizen aangeboden vanuit de haven van Antwerpen, al zijn er ook enkele reizen vanuit onze mooie kusthaven terug te vinden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een 41-daagse trip richting Guadeloupe, Martinique, Jamaica en Costa Rica? Je kan kiezen voor een rondreis maar je kan ook een deeltraject boeken. Bijvoorbeeld: Zeebrugge – Jamaica aan boord van een vrachtschip en met het vliegtuig terug naar huis komen. Deze reis is trouwens de NEFWI-dienst van CMA CGM die wekelijks bij CSP Zeebrugge onze kusthaven aanloopt.

Heb je nog vragen, wil je een reis boeken of twijfel je nog? Misschien wil je wel meer informatie over hoe het reizen op een vrachtschip is? Neem dan contact op met CptnZeppos en Joris helpt je graag verder! Je kan hem bellen 0478 57 21 74, mailen info@cptnzeppos.com en je bent welkom op kantoor na afspraak.

Je vind alvast heel wat informatie via https://cptnzeppos.com/ . Wil je op de hoogte gehouden worden, kan je inschrijven op de nieuwsbrief via de website, volgen op Instagram en Facebook.

Misschien wordt de Port of Zeebrugge – Fanpage wel CptnZeppos ambassadeur in Zeebrugge en omstreken!

DFDS en CLdN delen capaciteit richting Götenborg

Sinds juni 2019 vaart de Deense rederij DFDS tussen Zeebrugge en Göteborg. Momenteel zorgen 3 ferries voor 5 afvaarten per week in elke richting.

Om de capaciteit te vergroten, en de ecologische impact te verminderen heeft DFDS maatregelen genomen. Samen met CLdn (die ook een dienst heeft op Götenborg) heeft DFDS een charterovereenkomst getekend die er voor zorgt dat de capaciteit op de route gedeeld zal worden. De commerciële activiteiten blijven wel volledig onder eigen controle.

Er wordt verwacht dat de overeenkomst vanaf 1 januari 2020 van start zal gaan. Vanaf dan zullen DFDS en CLdn normaal gezien elk één schip op de route inzetten, en dat zorgt meteen voor een leuke extra. Vanaf het tweede kwartaal van 2020 zal DFDS hoogstwaarschijnlijk de drie schepen die nu op de route varen (Belgia Seaways, Gothia Seaways en Fiona Seaways) ergens anders inzetten op hun Europese netwerk en vervangen door een nieuwbouw. Deze nieuwbouw zal voor 6.700 lane meter aan vracht per afvaart kunnen vervoeren.

Naast de route vanuit Zeebrugge naar Götenborg kan deze oversteek ook vanuit Gent gemaakt worden. Vanuit Gent zal ook een nieuwbouw opereren, de Hollandia Seaways.

Foto top: Amandine, via CLDN website. ©CLDN

Union Coral eerste sleper in nieuwe kleuren

Begin augustus werd de overname van Kotug Smit door het Spaanse Boluda Towage afgerond. Daarbij worden de slepers in een nieuw jasje gestoken.

Iedereen kent de rode slepers in onze haven wel. Binnenkort veranderen de rode slepers in donkerblauwe slepers. Dit heeft alles te maken met de recente overname.

De eerste sleper die te zien zal zijn in de nieuwe kleuren is de Union Coral. De 15 jaar oude sleper vertrok op 9 september uit Sluiskil via Terneuzen richting de kusthaven in de nieuwe kleuren.

Foto’s met dank aan Luc Dhondt.

Spaanse marine op bezoek

Zondag kwamen 2 Spaanse marineschepen de kusthaven binnengevaren. Beide schepen zijn op de terugweg van een internationale oefening in het noorden van Europa.

Beide schepen kwamen terug van de oefening BALTOPS 2019. Dat is een oefening in de Baltische Zee die plaats vond van 9 tot 21 juni. Tijdens de oefening hebben de VS en NATO een nieuwe structuur voorgesteld die het toe laat in de toekomst meer en complexere amfibieoperaties toe te laten.

Het multi-purpose amfibieschip L61 Juan Carlos I is een imposante verschijning aan de Zweedse Kaai. Het schip is vernoemd naar de Spaanse koning Juan Carlos I en wordt voornamelijk gebruikt als vliegdekschip voor AV-8B Harrier II-vliegtuigen. De L61 is eigenlijk de vervanger voor drie schepen die de vloot van de Spaanse marine verlaten hebben: vliegdekschip Príncipe de Asturias, Hernán Cortés en Pizarro.

Het vliegdek van de Juan Carlos I is 202 meter lang en heeft een opvallend hellend vlak aan de boeg. Zo kunnen vliegtuigen snel opstijgen op een kort gedeelte. Op het dek is er plaats voor gevechtsvliegtuigen en helikopters.

Opvallend aan dit schip is dat dit het eerste schip is die in de vloot en een dieselmoter en een elektrische motor gebruikt. In totaal heeft de bouw van het schip ongeveer 426 miljoen euro gekost.

De Cristóbal Colón (F-105) vergezelde de L61 tijdens haar bezoek in Zeebrugge. Dit is een fregat die genoemd is naar Christopher Colombus en is het modernste schip van de Spaanse marine. Het schip kwam in 2012 in de vaart en heeft ongeveer 823 miljoen euro gekost.

Beide schepen konden op wat belangstelling rekenen, onder andere ook van vliegtuigspotters.

Zeebrugge neemt afscheid van de duikboot

©Tristan Cools

Vandaag was het zover. Onder grote belangstelling werd de Foxtrot duikboot uit het Prins Albert-dok gesleept richting kaai 208. Daar zal de onderzeeër 2 nachten doorbrengen alvorens vrijdag definitief Zeebrugge te verlaten richting Gent voor de sloop.

De 100 meter lange duikboot in de jachthaven van Zeebrugge is een knap staaltje Russische technologie. Het ontwerp van de duikboot is geïnspireerd op Duitse modellen. De Russen kregen informatie over de duikboten in handen na de capitulatie van het Duitse rijk. De boten werden ontwikkeld tussen 1954 en 1981.

Op 28 december 1957 werd het eerste prototype in het water geladen in Leningrad (nu Sint-Petersbrug). Er werden 62 schepen gebouwd, waarvan er in totaal 12 werden geëxporteerd naar India, Libië, Cuba en Polen.

De Russische marine gebruikte deze duikboten voor verschillende missies. De duikboten werden vooral ingezet tijdens de koude oorlog, waar ze een belangrijke rol speelden in de wapenwedloop van de jaren ’60. De duikboten werden na 1994 uit de vaart genomen en omgeruild voor modernere types. Er konden slechts 3 schepen van de sloophamer gered worden, waarvan die in Zeebrugge. De andere 2 schepen zijn museumschepen in Sydney en Londen. De duikboot in Zeebrugge verkeerde in originele staat, en kon zo dus een realistisch beeld geven van het leven aan boord.

Omdat de Foxtrot bij heel wat inwoners van Zeebrugge in het hart zit, gaf ik hen ook de kans om enkele afbeeldingen in te sturen en hun ervaring te delen.

Bericht van David Brinckman:

Hallo,
Hier de laatste foto’s van op de laatste bezoekdag .

Het was uniek om deze in ons dorp te hebben en waarschijnlijk uniek in het westen om een Russische duikboot te hebben, jammer genoeg als je kijkt naar andere landen zoals Duitsland ,Nederland Engeland en de Us waar ze wel subs op het droge kunnen bewaren is het eigenlijk een tragisch zicht hoe deze hier na al zen opdrachten en zeemijlen verwaarloost werd.

Heb zelf de eerste voet aan boord gezet als kleine knaap bij de opening met mijn vader en vandaag triestig genoeg afscheid genomen met mijn zoon.
Nu kan ze een derde leven beginnen als scheermesje of dergelijke.

Bericht van Tristan Cools:

Ik heb de Foxtrot duikboot in Seafront Zeebrugge dikwijls bezocht, niet tijdens het weekend of in het drukke seizoen, maar op kalme momenten in de week, zoals bijvoorbeeld te zien is op deze foto.

Dan had ik de duikboot voor mij gans alleen en voelde ik mij even ‘kapitein’. Morgen, zondag, is het de allerlaatste kans om deze te bezoeken al denk ik dat niemand voor kapitein zal kunnen spelen. Daarna is het afgelopen en valt het doek definitief over deze toch wel unieke en merkwaardige bezienswaardigheid. Farewell my friend !


Mooie cruiseweek voor Zeebrugge

Afgelopen week konden de cruiseliefhebbers hun hart ophalen in de Zeebrugse haven. Elke weekdag mochten we een cruiseschip verwelkomen, in alle soorten en maten.

Ikzelf mag mij tot 1 van die cruiseliefhebbers noemen. Zelf heb ik nog nooit een cruise gemaakt, maar mijn interesse in de cruisewereld is enorm groot. In de afgelopen jaren heb ik mijn interesse kunnen verbreden en heb ik zo een mooi netwerk opgebouwd.

Geluk bij een ongeluk, afgelopen week werkte ik de late shift. Tijdens mijn pauze bij CSP vertrok het grootste deel van de cruiseschepen om 18:00. Ik begaf me naar een deel van het gebouw waar ik mooie foto’s kon nemen van de schepen. Een overzicht:

Maandag 6 mei 2019: Norwegian Getaway – Norwegian Cruise Line

De Norwegian Getaway was een schip die al lang op mijn lijstje stond. Het schip zou vorig jaar haar eerste aanloop maken in Zeebrugge, maar kwam toen niet door ondanks het slechte weer. Doordat de aanloop geannuleerd werd zag ik ook een scheepsbezoek aan dit schip wegvallen. Dit jaar kwam ze wel door, en heb ik gelukkig enkele foto’s kunnen nemen.


Dinsdag 7 mei 2019: Costa Mediterranea – Costa Cruises

De grote gele schoorsteen met de blauwe C had ik nog nooit op foto kunnen vastleggen. Deze keer was de eerste keer, maar dit jaar komen er nog meerdere kansen met verschillende schepen!


Woensdag 8 mei 2019: AIDAperla – AIDA Cruises

Een blij weerzien met één van mijn favoriete schepen. Helaas is het nog niet gelukt ze te bezoeken, hopelijk dit jaar wel. Terug van weg geweest komt de AIDAperla nu om de 2 weken, de Metropolencruise wordt afgewisseld met een cruise naar de Noorse Fjorden. Een mooie combinatie is het zeker en vast!


Donderdag 9 mei 2019: Serenade of the Seas – Royal Caribbean 

De Serenade of the Seas komt wel vaker eens naar Zeebrugge. Helaas niet zo’n denderend weer, maar een wit schip met een donkere achtergrond is ook niet mis.


Vrijdag 10 mei: Norwegian Pearl – Norwegian Cruise Line 

De Norwegian Pearl bezocht Zeebrugge voor de eerste keer. Helaas kon ik geen foto’s nemen vanuit hetzelfde standpunt omdat er een ander schip naast het Zeestation lag aangemeerd. Gelukkig komt de Pearl nog enkele keer dit jaar!


Wie meer informatie wil over de cruises in Zeebrugge kan terecht op mijn andere Facebook pagina: Cruise Port Zeebrugge – Fanpage!

Indien u interesse heeft in foto’s, gelieve contact op te nemen.

Mooie cruiseweek voor Zeebrugge

Afgelopen week konden de cruiseliefhebbers hun hart ophalen in de Zeebrugse haven. Elke weekdag mochten we een cruiseschip verwelkomen, in alle soorten en maten.

Ikzelf mag mij tot 1 van die cruiseliefhebbers noemen. Zelf heb ik nog nooit een cruise gemaakt, maar mijn interesse in de cruisewereld is enorm groot. In de afgelopen jaren heb ik mijn interesse kunnen verbreden en heb ik zo een mooi netwerk opgebouwd.

Geluk bij een ongeluk, afgelopen week werkte ik de late shift. Tijdens mijn pauze bij CSP vertrok het grootste deel van de cruiseschepen om 18:00. Ik begaf me naar een deel van het gebouw waar ik mooie foto’s kon nemen van de schepen. Een overzicht:

Maandag 6 mei 2019: Norwegian Getaway – Norwegian Cruise Line

De Norwegian Getaway was een schip die al lang op mijn lijstje stond. Het schip zou vorig jaar haar eerste aanloop maken in Zeebrugge, maar kwam toen niet door ondanks het slechte weer. Doordat de aanloop geannuleerd werd zag ik ook een scheepsbezoek aan dit schip wegvallen. Dit jaar kwam ze wel door, en heb ik gelukkig enkele foto’s kunnen nemen.


Dinsdag 7 mei 2019: Costa Mediterranea – Costa Cruises

De grote gele schoorsteen met de blauwe C had ik nog nooit op foto kunnen vastleggen. Deze keer was de eerste keer, maar dit jaar komen er nog meerdere kansen met verschillende schepen!


Woensdag 8 mei 2019: AIDAperla – AIDA Cruises

Een blij weerzien met één van mijn favoriete schepen. Helaas is het nog niet gelukt ze te bezoeken, hopelijk dit jaar wel. Terug van weg geweest komt de AIDAperla nu om de 2 weken, de Metropolencruise wordt afgewisseld met een cruise naar de Noorse Fjorden. Een mooie combinatie is het zeker en vast!


Donderdag 9 mei 2019: Serenade of the Seas – Royal Caribbean 

CSP Zeebrugge Terminal ontvangt recordschip Cosco Shipping

In het kader van de AEU1 dienst die vanaf mei onze kusthaven zal aanlopen krijgt CSP Zeebrugge terminal er een recordschip bij.

De Cosco Shipping Galaxy is het zusterschip van de Cosco Shipping Universe en de Cosco Shipping Nebula en heeft een capaciteit van 21.237 TEU. Het nieuwste recordschip zal door Cosco ingeschakeld worden op de AEU1 dienst die vanaf 11 mei Zeebrugge wekelijks zal aanlopen. Het schip vertrekt voor het eerst in Shanghai op 21 april en zou normaal in Zeebrugge aankomen op 25 mei.

In de nieuwe AEU1 dienst wordt Zeebrugge de enige haven die aangelopen wordt in de Benelux. Dat wil zeggen dat het de rol van de Rotterdamse haven overneemt. Het eerste schip die de vernieuwde rotatie zal varen is op 9 april vertrokken in Shanghai, en vaart via Ningbo, Xiamen, Yantian en Felixtowe naar Zeebrugge. Vanuit Zeebrugge gaat het verder naa Gdanks, Wilhelmshaven en Piraeus om via het Suez kanaal terug te keren richting Azië.

Op deze dienst worden 5 schepen van COSCO Shipping ingezet (18.980 TEU) en 6 schepen van OOCL (21.413 TEU). De zes schepen van OOCL zijn momenteel (op papier) de grootste containerschepen ter wereld.

Foto top: ©Delvestudio

DEME doopt “Apollo” in Zeebrugge

Afgelopen week heeft DEME hun nieuwste jack-up vessel Apollo in Zeebrugge gedoopt. Het schip kon alvast op heel wat belangstelling rekenen. 

Het was een indrukwekkende verschijning. Afgelopen woensdag voer de Apollo onze kusthaven vroeg in de ochtend binnen. De Apollo is de nieuwste jack-up van DEME, en is een type die we niet heel vaak in onze kusthaven zien. Mijn interesse in het schip werd meteen opgewekt, en het was duidelijk dat ik niet alleen was.

Na mijn vroege shift op donderdag besloot ik even een kijkje te nemen aan de Zweedse Kaai. Ik stond er niet alleen, veel mensen waren benieuwd naar het schip en de speciale constructie met de 4 grote poten en de gigantische kraan.

En eerder onverwachte uitnodiging belande donderdag in mijn mailbox. Ik vroeg wat informatie over het schip en werd meteen uitgenodigd om de vrijdag even mee aan boord te gaan. Alles speelde in mijn voordeel: een presentatie tot 11:00 in mijn oude school waar ik mijn zevende jaar Transport Management Assistant volgde in Blankenberge en mijn shift bij CSP begon pas om 13:35. Zo schreef ik mij meteen in voor een bezoek van 12-13 uur.

Helaas werkte het weer niet echt mee. Er was de hele ochtend een dikke mistlaag aanwezig, die in schil contrast stond met het weer van de afgelopen dagen. Het bezoek begon in de ABC-Toren/Cruiseterminal waar we een drankje en een hapje aangeboden krijgen terwijl we aan het wachten waren op de shuttle. Eenmaal op de shuttle en de kaai, viel mijn mond open. Het schip mag dan ‘slechts’ een lengte van 87.5 meter hebben, het is toch impressionant als je er naast staat. Met een breedte van 42 meter, is er op het dek genoeg ruimte om verschillende activiteiten te doen.

Het schip beschikt over 4 poten waarop het kan vastgezet worden om te werken. De lengte van 1 poot is 84.2 meter, dat kan eventueel uitgebreid worden naar 106.8 meter. Op de brug heeft de bemanning controle over alle apparatuur die onder andere instaat voor het jacken en het varen, en hebben ze overzicht over alle sensoren die aanwezig zijn op het schip, zoals verschillende windmeters.

Aan boord is er capaciteit voor 92 personen die van alle comfort kunnen genieten. Er is onder andere een vrij ruime gym, en de mess geeft het gevoel alsof je het buffet op een of ander cruiseschip zou binnenwandelen. Een buffet met onder andere warme en koude maaltijden en desserts, allemaal vers klaargemaakt in de keuken die zich naast de mess bevindt. Ook het interieur is gezellig ingericht. Na de accommodatie kregen we ook nog een deeltje van de machinekamer te zien. Het schip beschikt over 4 Azimuth Trusters om over zee te varen en alle andere machines worden van hieruit gecontroleerd.

Donderdagavond werd het schip in Zeebrugge gedoopt door haar doopmeter Nafi Thiam. De Apollo vertrok zaterdag in de ochtend richting Duinkerke, waar ze het schip zullen voorbereiden op haar volgende opdracht.

Graag wil ik DEME bedanken voor de mogelijkheid om het schip te bezoeken. Voor meer informatie bezoek http://www.deme-group.com.